söndag 13 januari 2013

Bokrecension

Barney Hoskyns

"Trampled under foot: The power and excess of Led Zeppelin" (2012)

Ännu en bok om Zeppelin, säger du? Jo, faktiskt. De senaste åren har jag läst en del böcker om bandet men jag verkar aldrig tröttna på att läsa om herrarna Plant, Page, Jones och Bonham av någon anledning.
Hoskyns är mannen bakom www.rocksbackpages.com och har skrivit för tidningar som Mojo, Rolling Stone och Uncut, men även givit ut böcker om The Band och Tom Waits. Nu har han producerat en rejäl tegelsten på ca 570 sidor om världens största rockband, Led Zeppelin.
Han använder sig av ett mycket populärt sätt att skriva för att berätta historien. Precis som i den fantastiska "Please kill me" om punkscenen i New York och Greg Pratos underbara "Grunge is dead", är boken uppbyggd på kortare och längre citat från bandmedlemmar och allehanda nyckelpersoner. Detta gör att man snabbt tar sig igenom boken och får hela tiden olika vinklar på händelser i bandets brokiga historia. Det blir aldrig tråkigt och han lyckas på ett snyggt sätt föra handlingen framåt, fånga upp sidospår och behålla intresset uppe för läsaren.
Boken ger hela storyn från allra första början fram till återföreningen i London 2007 och tankarna kring en eventuell fortsatt återförening. Återigen förstår man att det är Plant som stoppar vidare spelningar, trots rykten om garanterade summor på 300 miljoner dollar för en turné.
Hoskyns har verkligen gjort ett gediget arbete i att intervjua allehanda människor som på ett eller annat sätt varit involverade i den jättemaskin som Zeppelin var och fortfarande är. Allt från groupies till producenter och journalister kommer till tals och dessutom har han genom åren själv gjort flertalet intervjuer med medlemmarna själva. Allt finns med i boken. Storhetstiden, galenskaperna, misshandeln i Oakland, kokainet, mörkret, döden, konserterna, problemen med Swan Song, Peter Grants vansinne, solokarriärerna och den komplicerade relationen mellan Plant och Page. Lägg därtill ett väldigt intressant bildmaterial.
De senaste 10 åren har jag nästan uteslutande läst rockbiografier och "Trampled under foot" är utan tvekan en av de bästa så här långt. Köp, läs och njut!

/Niclas