söndag 11 september 2011

Skivrecension

Machine Head

"Unto the locust" 2011



















Jag var inte helt övertygad när första låten dök upp på nätet. "Locust" var ok, men i mina öron inte mycket mer. Nu efter otaliga lyssningar har låten i fråga växt och så även resten av låtmaterialet, men jag är ändå inte helt med på tåget.
Inledande "I am hell" är riktigt bra och är en given öppningslåt på kommande turné och även "Be still and know" svänger rejält och visar ett band i sitt esse, men samtidigt finns det en del låtar som inte övertygar helt. En sådan är exempelvis "This is the end" som bitvis naglar sig fast, men som också innehåller delar jag inte riktigt finner tillfredsställande.
"Unto the locust" är självfallet bra och fans av bandet kommer säkert uppskatta det mesta av låtmaterialet, men själv tycker jag faktiskt att det brister på sina ställen. Det låter mer metal än tidigare under de 50 minuterna och de där übercoola riffen som brukar känneteckna bandet lyser lite med sin frånvaro.
Personligen kommer jag alltid hävda att "Burn my eyes" och "Through the ashes of empires" är klart överlägsna allt annat de gjort och det inklusive tokhyllade "The blackening".
Jag forstätter lyssna på nya alstret och kanske ändras min uppfattning längre fram, men just nu är jag som sagt inte helt med på det som Flynn och grabbarna snickrat ihop.

Betyg: 3/5

/Niclas

Inga kommentarer: