lördag 7 september 2013

Konsertrecension

Soundgarden

Hovet, Stockholm 130906














Jag har bara sett Chris Cornell och hans kompband en gång tidigare. Sista turnén och då som nu på Hovet. Ett oinspirerat band där jag led mig genom konserten.
Förhoppningarna var stora den här kvällen, men när arenan delvis är avskärmad och det är glest på läktarna, störtdyker humöret. På något vis trodde jag nog att herrarna från Seattle fortfarande skulle dra ganska bra med folk, men så är alltså icke fallet när vi skriver september 2013. 
En sak är dock väldigt positiv. Cornells röst håller än och han tar tonerna utan större problem. Imponerande. 
De bränner av juveler som "Spoonman", "Outshined" och "Jesus Christ pose" med ganska stor bravur, men emellanåt känns bandet något oinspirerat. Det tar aldrig riktigt fart och Cornell känns lite anonym i sin roll som frontman. 
"Black hole sun" tycker jag de snubblar bort och den blir inte den himlastormande smäll den kunnat bli. "Burden in my hand" är bra och även den på skiva smått trista "Black rain" hittar hem i ishockeyladan. Men underbara "Rusty cage" är inte fullt levande heller och försvinner mest i mängden av de andra låtarna.
Soundgarden var förvisso betydligt bättre den här gången, men hittade ändå inte riktigt hem hos undertecknad. Hade giget framförts på mer intima Cirkus eller Annexet, hade resultatet säkert kunnat vara ett annat. Hovet är och förblir en trist arena och när stolar i mängder gapar tomma, tar det bort udden av föreställningen, oavsett vem som står på scen.
Dessutom får jag ibland känslan av att Soundgarden är så mycket bättre i teorin än i praktiken. 
Jag kan tillägga att Graveyard gjorde ett habilt intryck, men på en på tok för stor scen. Nästa gång hoppas jag få se dem på ett mindre ställe, där de verkligen kan komma till sin rätt.

Betyg: 3/5

/Niclas 

Inga kommentarer: