fredag 13 april 2012

Konsertrecension!














Casablanca

Debaser Slussen, Stockholm 120412

Jag måste säga att Casablanca förtjänar en betydligt större publik än det 100-talet människor som sökt sig till Debaser denna afton i mitten av april. Jag tror faktiskt att det är få svenska band som just nu kan mäta sig med det otroligt tighta set som bandet framför.
De flesta av debutplattans låtar dras igenom och min personliga favorit "Deliberately wasted" kommer relativt tidigt. Där, i just den låten, inser jag att Anders Ljung besitter en sjuhelsikes pipa även live. Han har kraft i rösten så det räcker och blir över.
Hela bandet är "tighter than a snake´s ass", om man säger så, och visar att man är ett förbannat bra liveband. Åter igen förundras jag över hur Josephine Forsman kan slå så kraftfullt på trummorna med tanke på hennes fysik. Sveriges Bonham?
Sista låten blir en ny skapelse med titeln "I want you" och det är frågan om det inte är kvällens starkaste? Riktigt tunga riff och en mycket bra refräng gör att jag redan nu längtar efter skiva nummer två. Något som kan bli verklighet kanske redan i år, om man ska tro Ryan Roxie.
Jag vandrar tillbaka mot Slussens tunnelbana med en enda tanke i huvudet, Casablanca förtjänar ett ordentligt genombrott mer än något annat band just nu.

Betyg: 4/5

/Niclas

Inga kommentarer: