söndag 18 april 2010

Bokrecension

"Joan Jett"

Todd Oldham

Ammo Books



Ammo Books har gjort det igen. Deras sagolikt vackra bok om/av Joan Jett är en fröjd för ögat. Todd Oldham har gått igenom flera timmar av intervjuer i text och på tape samt kompletterat med egna intervjuer. Resultatet är en välskriven bok om Joan Jett, från barndomen till Runaways och vidare genom hennes framgångsrika solokarriär.
Todd har lyckats med något som väldigt många författare misslyckas med, nämligen att berätta om en rock and rollers liv utan att intellektualisera rock and rollen. Boken har formatet av coffetable-book, den är utsmyckad med bilder på var eller varannan sida och är en bok jag kommer att återkomma till om och om igen. Den är fylld med information om Joans liv, och källan är hela tiden Joan själv.
Todd visar med denna bok att en bok om en musiker inte behöver vara tjock som en tegelsten för att vara intressant och informativ. När jag satte boken i händerna på min 17-åriga dotter som inte visste vem Joan Jett är, var kommentaren efter en stunds bläddrande: ”Den verkar intressant! Och snygga bilder!” Och när jag visade en nytagen bild på Joan från 2010 och frågade dottern hur gammal hon trodde Joan var, blev svaret 29 år. Tja, det var bara en parantes.
Har du som jag spelat luftgitarr till ”I love rock & roll” så gör dig själv en tjänst och gå in på www.adlibris.se och beställ Joan Jett. Den är värd varenda krona. Snyggare bok får du fan leta efter.

/Mikael Ekström

Inga kommentarer: