lördag 26 december 2009

Skivrecension

Ponamero Sundown

"Stonerized" 2009




Svenska stonerrockfamiljen växer sig större och nu är det Stockholmska Ponamero Sundowns tur att albumdebutera efter ett gäng småintressanta demosar. Bandet bjuder upp till småtrevlig ökendans i klassisk nittiotalssanda med svängiga riff, snygg produktion och de självklara sjuttiotalsinfluenser. Allting känns rätt med ”Stonerized” men som helhet är det inte lika fantastiskt. Inledningen är stark men halvvägs tappar det fart för att i slutet bli intressant igen med ett lite mer varierat material. Under skivans gång blickar bandet åt både Kyuss och Truckfighters men även The Awesome Machine och Fu Manchus partystoner går att skönja. Finfina influenser kan tyckas, men det är lite här som problemet ligger, för även om jag rycks med i det emellanåt sköna svänget så hittar jag inget direkt eget med Ponamero Sundown. Något som profilerar bandet och stärker upplevelsen som något nytt och spännande. Hela stonergenren är i och för sig redan uppfunnen men Ponamero Sundown skulle behöva något som sticker ut för att synas. Lite starkare refränger och ett mer varierat material skulle inte skada heller i och för sig.
Jag må låta negativ, men faktum är att även om jag gillar ”Stonerized” så bjuds jag inte med på den resa som jag så gärna hade velat. Ponamero Sundown bjuder dock på underhållande stonerrock som inte alls skäms för sig, men till nästa gång kräver jag nog lite mer.

Betyg 3/5

/Ulf Classon

Inga kommentarer: