lördag 26 december 2009

Skivrecension

Izah

"Finite horizon/Crevise-EP" 2008




Jag älskar verkligen progressiv musik. Tyvärr är jag oerhört kräsen när det gäller progressiva akter också. En inte helt lätt ekvation för eder undertecknade helt klart. Jag kan i ena stunden hylla Rush medan jag i nästa stund kan anse att Dream Theater är rätt trista nu för tiden.
Vart kommer då nederländska Izah in i det hela? Ja du. Ingen aning egentligen, men att dom spelar progressiv musik av det mörkare och tyngre slaget är det ingen tvekan om. Gillar jag det då? Nja, inte riktigt men det låter trots allt helt okay och med ett ankommande höstmörker utanför rutan, dämpad belysning inomhus och nedsjunken i soffan med hörlurar på så är detta riktigt mäktigt faktiskt.
Tyvärr ger bandets musik mig inte mycket mer än en trevlig lyssning för stunden. Inget tycks etsa sig fast eller tvinga sig in i minnesbanken. Dom lyckas skapa en mörk och olycksbådande ljudmatta med sin post-metal som möter hardcore och som ibland rör sig i rockigare trakter men spännande? Nja. Vi kastas tvärt mellan blytunga riff, frenetiskt riffande, taktbyten till de långsammare samt avskalade tongångarna och tillsammans med en skrikande/vrålande sångare skapar dom sin melankoliska musik. Omväxlande så det förslår men föga spännande.
Denna två låtar långa EP snurrar in på över tjugo minuter och är progressiv i dess sanna bemärkelse, men för att jag skall fastna så krävs mer minnesvärda partier och varför inte lite mer flirtar med andra genrer?

Betyg: 2/5

/Ulf Classon

Inga kommentarer: